evomag.ro

Astăzi la “Raport parlamentar” vine senatorul Doru Pănescu

În cadrul rubricii “Raport parlamentar”, este realizată o analiză pertinentă a activității desfășurate de către parlamentarii ieșeni atât în comisiile parlamentare cât și în birourile parlamentare din Iași.

Astăzi, în cadrul rubricii noastre avem plăcerea de a discuta cu senatorul ieșean Doru PĂNESCU.

Cine este Doru PĂNESCU

Activez de 35 de ani în domeniul învățământului superior, am experiență în IT (fiind absolvent al facultăților de Electrotehnică și Matematică, specializarea Informatică), predau cursuri de Informatică şi Robotică, am experiență în managementul învățământului, în partea legislativă ca președinte de Senat, în evaluarea calității învățământului superior, activând ca membru permanent al comisiei de Științe Inginerești a Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS). De aceea am acceptat să intru în politică – cu gândul că această experiență din domeniul educațional, cât și competența și perseverența, le-aș putea fructifica în Senat, dar la un alt nivel, cu un alt impact

Doru Pănescu este la primul mandat de parlamentar, câștigat pe listele Partidului Social Democrat. Experiența vastă în domeniul învățământului superior îl recomandă pentru activarea în cadrul Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senatul României.

Doru PĂNESCU: “una dintre preocupările mele constante, încă de la începutul mandatului de senator, a fost creșterea calității învățământului superior românesc”

inpuff.ro

În privința acestui obiectiv generos de creștere a calității învățământului superior românesc sub aspect practic, senatorul Pănescu apreciază: “am urmărit cu atenție fiecare măsură din zona legislativă, am sprijinit inițiativele care aduc plus valoare în Educație, am intervenit cu observații atunci când lucrurile nu păreau așezate pe un făgaș potrivit. De asemenea, am avut mai multe intervenții în Parlament, în legătură cu numeroase aspecte care ar trebui îmbunătățite în învățământul universitar. O astfel de intervenție a fost aceea în care, într-o declarație politică susținută în Senat, mi-am făcut cunoscute punctele de vedere privitoare la metodologia propusă de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) pentru clasificarea universităților românești”.

“O universitate a Iaşului este încă un vis”

În ceea ce privește sistemul universitar ieșean, universitățile orașului nu sunt într-o competiție directă, având în vedere domeniile de activitate ale acestora, dar cred că vor ocupa, aşa cum s-a întâmplat şi în trecut, locuri fruntașe în clasamentele domeniilor lor. O universitate a Iaşului este încă un vis, existând şi motive obiective şi subiective care fac dificilă o unificare. Ne putem însă gândi la ce ar însemna o asemenea universitate şi asta nu doar într-un clasament național, a precizat senatorul Pănescu pentru Ziarul “Buna Dimineata Iași”.

În strategia de dezvoltare a Iașului mediul universitar joacă un rol decisiv. Senatorul Doru Pănescu nu este primul universitar ieșean care ajunge pe cele mai înalte trepte ale politicii naționale.

Cu toate acestea Pănescu este singurul universitar ieșean care abordează problematica extrem de stringentă a universităților din România.

Senatorul Doru Pănescu: “Am apreciat că multe aspecte din metodologie sunt binevenite (necesitatea unei clasificări care să separe universitățile în funcție de activitatea desfășurată, o bună definire a criteriilor prin care să se facă această clasificare și racordarea la clasamentele internaționale apreciate în momentul de față). În același timp, am atras atenția asupra faptului că din această metodologie lipsesc trei elemente vitale: modul de colectare a datelor din universități și auditarea acestora; scopul evaluării universităților; o ierarhizare a universităților, în vederea unei finanțări echitabile”.

De-a lungul timpului, încă din anii ’90, dintre parlamentarii ieșeni nu au lipsit exponenții mediului universitar. Cu toate astea …

Ion SOLCANU și Dumitru OPREA reprezintă două exemple elocvente în acest sens. Primul, un apropiat al lui Ion Iliescu și al Ecaterinei Andronescu avea toate pârgiile necesare pentru a contribui major la “creșterea calității învățământului superior românesc”. Cu toate astea singura preocupare majoră a senatorului Ion Solcanu a ținut de întreținerea jocurilor politice. Din această preocupare a rezultat propulsarea unui alt universitar în fruntea politicii și administrației ieșene în persoana distinsului ex primar, ex ambasador, ex președinte al Consiliului Județean Iași, Constantin SIMIRAD. Merită precizat faptul că Iașul încă a scăpat de influența acestui ilustru personaj, care încă mai este plătit din bugetul local pentru remarcabilele sale merite pe care le pune în slujba primarului de Iași, Mihai Chirica, din postura de consilier politic al acestuia.

Dumitru OPREA un exponent de seama al dreptei politice românești este un alt universitar ilustru. Oprea a condus Universitatea Al. I. Cuza, din postura de rector. A fost perioada în care Universitatea a trecut prin cele mai drastice schimbări din istoria sa. A fost totodată perioada în care încasările universității au crescut invers proporțional cu gradul de pregătire al absolvenților.

Devenit europarlamentar și ulterior agățându-se cu febrilitate de veniturile parlamentare, Oprea a uitat complet de “creșterea calității învățământului superior românesc”.

Senatorul Pănescu își interpelează propriul guvern 

Recent, mai exact în 25 februarie, Pănescu a ridicat ministrului Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, problema obligativități plății asigurărilor sociale de către studenții doctoranzi.

Potrivit Legii Educației Naționale nr. 1/2011, pe tot parcursul desfășurării studiilor universitare de doctorat, studentul doctorand „beneficiază de recunoașterea vechimii în muncă şi specialitate şi de asistență medicală gratuită, fără plata contribuțiilor la asigurările sociale de stat, la asigurările pentru șomaj, la asigurările sociale de sănătate şi pentru accidente de muncă şi boli profesionale”.

Totodată, aceeași lege prevede și o excepție legată de stagiul de cotizare la asigurările sociale, anume cazul în care studentul doctorand realizează venituri. În această situație, studentul doctorand este obligat să plătească toate asigurările sociale.

De asemenea, în Legea nr. 227 din 08.09.2015 privind Codul fiscal se arată că sunt exceptați de la plata contribuțiilor sociale de sănătate elevii sau studenții „cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare”.  Având în vedere aceste prevederi, a ridicat două chestiuni punctuale:

  • cum este reglementată situația în care un student – doctorand depășește vârsta de 26 de ani?
  • Se mai încadrează un student în situaţia menționată la excepțiile privind calculul contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate la cel puțin nivelul unui salariu minim brut pe țară garantat în plată?

Așteptăm și noi cu maxim interes răspunsurile la aceste două probleme!

Despre majorările salariale ale personalului din echipele de implementare a proiectelor europene

Majorările salariale ale personalului care face parte din echipele de implementare a proiectelor cu fonduri europene nerambursabile sunt prevăzute în Art. 16 din Legea cadru nr. 153/2017. Astfel, potrivit legii, „personalul din instituțiile şi/sau autoritățile publice nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile beneficiază de majorarea salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare cu până la 50%indiferent de numărul de proiecte în care este implicat. Această majorare se aplică proporțional cu timpul efectiv alocat activităților pentru fiecare proiect”.

Aceeași modalitatea de aplicare a majorării este cuprinsă și în Hotărârea de Guvern nr. 325/2018, pentru aprobarea Regulamentului – cadru privind stabilirea condițiilor de înființare a posturilor în afara organigramei şi a criteriilor pe baza cărora se stabilește procentul de majorare salarială pentru activitatea prestată în proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile.

Totuși, aceste prevederi nu sunt suficient de lămuritoare pentru modul cum pot fi efectuate, concret, majorările în cauză.

Doru PĂNESCU:Menționez că atunci când am cerut precizări în acest sens Ministerului Finanțelor Publice mi s-a indicat să solicit un punct de vedere Ministerului Muncii și Justiției Sociale. Prin urmare, l-am rugat pe domnul ministru să îmi aducă lămuriri suplimentare legate de câteva chestiuni care pun în dificultate, din acest punct de vedere, instituțiile de învățământ superior”.

  • Care este metodologia de acordare a majorării salariale pentru personalul nominalizat în echipele de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile?
  • Care este modalitatea de decontare a majorărilor salariale şi care este sursa de finanțare a acestora?

Răspunsurile sunt în așteptare…

Doru PĂNESCU: “Obligativitatea asigurării serviciilor de securitate în unitățile de învățământ este prevăzută în mai multe acte normative în vigoare, însă în cele mai multe dintre școli acestea pur și simplu nu există”

Cazul profesoarei înjunghiată în fața cancelariei, într-o școală din Ploiești, la sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, a readus în atenția noastră, a tuturor, problema securității în școli. Cazul nu este însă unul singular. La sfârșitul lunii martie 2018, un fapt similar s-a petrecut în comuna Oșești, din județul Vaslui, unde un tânăr înarmat cu un cuţit a intrat în școala din localitate. 

Doru PĂNESCU: “În multe cazuri, autoritățile locale invocă faptul că nu își permit să aloce cheltuieli distincte sau că nu au sume suficiente pentru contracte cu servicii specializate de pază sau pentru implementarea de sisteme de monitorizare video. Se ajunge astfel la ignorarea legii. Situația de fapt poate conduce, însă, la incidente extrem de grave, pentru că este pusă în joc, în fiecare școală, atât siguranța a sute de copii, cât și a colectivului de cadre didactice.

De aceea, consider că trebuie găsite resurse bugetare concrete pentru siguranța în școli și formulate prevederi legislative foarte clare cu privire la măsurile care trebuie respectate pentru a evita incedente precum cele menţionate. Cred că, înainte de orice, trebuie să avem sentimentul deplinei securități în școală, ca să putem face apoi și următorii pași în reformarea sistemului de Educație”.

Intenții foarte onorabile, rămâne însă de urmărit cum se vor transpune în realitate!

Vor fi acordate suma de 5.000 de euro și trei salarii profesorilor care se titularizează în mediul rural? 

Tot din activitatea senatorului de Iași, Doru PĂNESCU se desprinde și interesul lăudabil manifestat față de finanţarea mult promisă din Educaţie.

Profesorii din România au început anul 2019 cu unele temeri legate de aspectele financiare, dar şi cu speranţe.

Între Guvern și federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ a fost semnat, la finalul anului trecut, un memorandum care prevede:

  • creșterea bugetului Educației cu 15% față de anul trecut,
  • devansarea programului de creșteri salariale pentru profesori,
  • acordarea a două salarii brute pe an pentru dezvoltare personală și materiale didactice,
  • acordarea sumei de până la 5.000 de euro pentru achiziția și modernizarea unei locuințe sau pentru cumpărarea unui teren (în cazul profesorilor din mediul rural), precum și
  • acordarea unei prime de instalare în cuantum de trei salarii medii brute pe economie pentru cei care decid să se titularizeze în mediul rural.

PĂNESCU:Cu certitudine, se poate observa beneficiul unor astfel de măsuri, ce caută să încurajeze tinerii să intre în sistem și, mai ales, să accepte sau să solicite să predea în mediul rural. Acestea nu au fost însă singurele aspecte discutate şi care pot conduce spre o finanţare de care domeniul Educaţiei are nevoie. De aceea, doamnă ministru, vă rog să răspundeți la o serie de întrebări, pentru a clarifica în ce stadiu se află acum unele măsuri de care depinde învăţământul românesc:

1) care este situaţia celor convenite în memorandumul cu sindicatele? Au fost incluse sumele necesare în bugetul pentru 2019? Vor fi acordate suma de 5.000 de euro și trei salarii profesorilor care se titularizează în mediul rural? Ce se va întâmpla cu cei care s-au titularizat în ultimii ani, beneficiază de vreo facilitate sau de vreun sprijin guvernamental?

2) se păstrează promisiunea creșterilor salariale pe 2019? Dacă da, care va fi valoarea și procentul lor, cui vor fi oferite și de când?

3) care este stadiul plății restanțelor salariale conform Legii 85, atât în ceea ce privește personalul din mediul preuniversitar, cât și pentru cel din mediul universitar?

4) în conformitate cu Legea 80 din 2018, Art. I, alin. 2 (6), personalul pensionat din mediul universitar beneficiază de prevederile Legii 85/2016. Aș dori să știu dacă s-a luat în considerare şi plata diferenţelor salariale pentru cadrele didactice din mediul universitar care sunt în prezent pensionate?

5) se va materializa contul unic de dezvoltare, prin intermediul căruia universităţile să poată demara şi finaliza proiecte de investiţii?

6) se mai oferă vouchere de vacanță pentru cei din învăţământ? Dacă da, începând de când și care va fi valoarea acestora?”

Să sperăm că măcar parțial aceste întrebări își vor primi răspunsul!

Am fost informat, recent, că ambasadorul Victor Ramon Carazo şi-a încetat activitatea în România”

Pentru că senatorul Pănescu este Președintele al Grupului parlamentar de prietenie cu Republica Bolivariană Venezuela am lăsat pentru încheiere acest subiect. La solicitarea Ziarului “Bună Dimineața Iași” de a comenta ultimele evoluții din Venezuela, senatorul a transmis:

Situaţia din Republica Bolivariană Venezuela este una complexă. În calitate de preşedinte al Grupului parlamentar de prietenie cu aceasta ţară am fost informat, recent, că ambasadorul Victor Ramon Carazo şi-a încetat activitatea în România, iar o întâlnire cu cel care a preluat prerogativele, deși a fost solicitată, nu a putut fi materializată până în prezent.

În consecință, nu pot face aprecieri specifice, neavând un contact cu reprezentanții ambasadei. Pot totuși să remarc că situaţia extrem de gravă din Venezuela, cu afectarea vieții a milioane de cetățeni, este un exemplu cu privire la consecințele lipsei dialogului între cei aflați în dispută într-o ţară.

Aşa cum m-am mai exprimat, cred că se poate ajunge la normalitate în Venezuela prin negocieri, iar exemplul nefericit al acestei ţări trebuie să fie un semnal de alarmă pentru toți cei care spun “nu” dialogului“.

Amintim cititorilor faptul că situația din Venezuela s-a agravat simțitor de la începutul acestui an. Pozițiile diametral opuse dintre SUA și Rusia amenințând să transforme Venezuela într-un nou scenariu sirian.

O intervenție în afacerile interne ale Venezuelei fiind de natură să încalce în mod flagrant principile de bază ONU în ceea ce priveşte suveranitatea, independenţa şi integritatea teritorială!

Cu toate acestea, Statele Unite au cerut, joi, Consiliului de Securitate al ONU să voteze asupra unui proiect de rezoluție care solicită organizarea de alegeri prezidențiale „libere, corecte și credibile” în Venezuela.

melimeloparis.ro

LĂSAȚI UN MESAJ