evomag.ro

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a publicat anunţul pentru atribuirea contractului de realizare a Autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi prin parteneriat public – privat

Constructorii interesaţi de proiect sunt aşteptaţi să îşi depună candidaturile până pe 3 iulie, conform datelor din platforma de achiziţii publice SICAP.  Valoarea totală estimată a contractului este de un miliard de euro, fără TVA, iar criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate – preţ, în care componenta tehnică are o pondere de 45%.

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a publicat pe 20 decembrie studiul de fundamentare pentru realizarea prin Parteneriat Public Privat a autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi. Conform acestui document, noua autostradă va costa 1,2 miliarde de euro, cu tot cu TVA şi va fi gata în patru ani.

Contractul se va derula pe o perioadă de 30 de ani, primii patru ani fiind pentru închidere financiară, proiectare şi execuţie, iar următorii 26 ani pentru operare. Valoarea investiției totale de capital pentru constructia autostrazii este de 1,201 miliarde euro (cu TVA), eșalonată pe o perioada de 4 ani, cu procentele de eșalonare conform graficului de eșalonare a investiției.

Realizarea autostrăzii Târgu Neamț – Iași este un început pentru asigurarea legăturii Moldovei cu Transilvania, prioritate națională și internațională, se arată în nota de fundamentare a proiectului

Autostrada Autostrada Târgu Mureș – Targu Neamt – Iași–Ungheni, din care face parte si tronsonul ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.

Autostrada Târgu Neamţ – Iași se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi si are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km, reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi de asemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.

Potrivit proiectului, taxa de utilizare a autostrazii care va fi platita de un autoturism la 100 km de autostrada parcursi este de 6,3 euro fara TVA, calculata in functie de distanta parcursa de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plateste, pentru fiecare 100 km autostrada 8,8 euro fara tva, iar pentru un HGV si un autobuz se plateste 12,6 euro fără tva

Nivelul taxei poate fi supus indexarii, la data de 01 martie a fiecarui an, proportional cu rata de crestere a salariului mediu net din anul anterior.

Legat de de taxa propusă în proiectul construirii noii autostrăzi Prefectul județului Iași, Marian Șerbescu ne-a transmis că nu se poate pronunța în legătură cu noua taxa deoarece încă nu este data nicio hotărâre de guuvern și nu cunoaște cu exactitate datele proiectului.

”Nu pot să mă pronunț încă pentru că nu am toate datele proiectului.  Deocamdată nu este dată nicio hotărâre de Guvern. În momentul de față, nu este publicat nici un act oficial, privind aprobarea acestei taxe”, a declarant Prefectul județului Iași, Marian ȘERBESCU.

Ionel Apostol, președintele Asociației ”Împreună pentru A8”, atrage atenția supra faptului că taxa de 30 RON pentru fiecare automobil este cea mai mare taxă din UE.

Este cea mai mare taxă din Uniunea Europeană. La 68 de kilometri care se vor construi vă dați seama că este o taxă destul de mare, în condițiile în care salariul mediu pe economie în România la momentul de față este de 2080 lei brut.

Din moment ce ei încearcă să construiască acestă autostradă prin Parteneriat Public Privat, deși puteau atrage fonduri europene, este o afacere a celor de la conducere cu anumite societăți comerciale. Deși partenerul Public Privat poate veni  cu 85% din suma pentru construcția autostrăzii.

Dacă partenerul nu își recuperează banii în 26 ani poate să ceară Statului Român recuperarea banilor pentru construcția autostrăzii. Dacă se va pune această taxă nu știm câți cetățeni sunt dispuși să plăteaxă taxa și este riscul ca investitorul să nu își recupereze suma investită, astfel încât Statul va fi nevoit să returneze suma în condițiile în care ar fi putut apela la fonduri europene pentru construcția autostrăzii. Prin bani europeni puteam atrage 85% din suma necesară construcției, iar 15% era intervenția Statului Român”, a declarant Ionel APOSTOL, președinte ”Împreună pentru A8”.

melimeloparis.ro

LĂSAȚI UN MESAJ